Konsthall

Språk

Konst i ån 2016

Utställningen 2016 har inget övergripande tema, men ett viktigt begrepp i sammanhanget är nästan alltid platsspecificitet. Tanken är att de olika verken på olika sätt tydligt förhåller sig till å rummet och platsen där de placeras.

Utställningen innehöll flera olika material, uttryck och innehåll som lyriskt måleri, skulpturer, installationer, ljudkonst och färgglad politisk konst.

Denna spretighet fungerar i ett rum som Norrtälje ån med sin längd och att varje konstverk står för sig själv och bär på en egen berättelse, en berättelse i berättelsen som fungerar i en helhet.

Medverkande konstnärer var:

 Vågor i Havet av Alf Olsson.Vågor i havet”
Alf Olsson
Edsbro, Norrtälje

Under 70-80-talet utförde Alf Olsson en mängd emaljmålningar vid emaljverkstaden på Gustavsbergs porslinfabrik. Ofta monumentala målningar där mötet mellan människa och himmel är centralt och där molnmassor tornar upp sig. Vågor på havet var tidigare en permanent utsmyckning på det gamla badhuset vid Norrtälje ån som revs 2015.

 

The Queen conch av Tilda Lovell."The Queen conch"
Tilda Lovell

Berlin/Stockholm

Ett snäckskal, är ett hårt skyddande yttre lager skapat av ett djur som lever i vattnet. Skalet är en del av djurets kropp. Tomma snäckskal kan ofta hittas strandade bland stenar. Skalen är tomma för att djuret har dött och de mjuka delarna har blivit uppätna av andra djur eller ruttnat bort.

 

Guldankan har landat i Norrtälje av Lena Flodman.”Guldankan har landat i Norrtälje”
Lena Flodman 
Stockholm

Guld-Ankan har landat i Norrtälje. En 2 meter uppförstorad leksaksanka nu i glasfiber med guldglitter och belysning inuti så den kan glänsa dygnet runt. Likt en struts sticker den huvudet i...ån....dyker ned och vänder rumpan åt oss. Vad vill den säga? Vart kommer den ifrån?

 

Vecklare av Emelie Björck. ”Vecklare”
Emelie Björck 
Norrtälje

En flytande aluminiumkub som bär måleriet ovan vattenytan. Målningen vill inte begränsas. Den fortsätter runt hörnen och över kanten. En rörelse som en ström med flytande eller svävande former.

 

Archetypical swedish innocense! av Peter Johansson.Archetypical Swedish innocense!”
Peter Johansson
Malmö

Vilka hot ser vi idag? Plötsligt fylldes Sverige med flyktingar från bland annat Syrien och Afghanistan. Till den grad att mörka krafter slog bakut och skapade rädsla. Plötsligt har också nya krigs scenerier målats upp som möjliga, många röster lyfts för att rusta för kommande attack från Ryssland. Är detta verkligen reella hot, eller politik? Vems syfte går dessa högljudda motståndare mot öppna gränser och hjälpande händer mellan folk till folk.

 

 

Utan titel av Charlotta Abrahmsson."Utan titel" 
Charlotta Abrahamsson
Stockholm

Mitt arbete med installationer kretsar alltid kring den fysiska platsen och hur den är beskaffad. Rummet, rymden och rumslighet är en byggsten i mitt arbete nästan oavsett vad jag gör. När jag skriver ”rummet” så tänker jag på något mer än en fysiskt avgränsad volym. Jag tittar på rörelser som jag ser i utformningen eller hur man rör sig, och ljuset som anger riktningar.

”Övergång”
 Ola Nilsson
 Stockholm

Var plats har sin egen speciella akustik. Under en bro med rinnande vatten ljuder vågskvalp, eko och kvardröjande effekter. Uppe på bron utgörs ljudlandskapet av rörelsen som människor och fordon åstadkommer. I den meningen utgör mötet mellan bron och ån en korsning såväl visuellt som audiellt.

GPS:en sa vänster av Carl-Johan Nilsson.”GPS:en sa vänster”
Karl-Johan Nilsson
Norrtälje

Vi lägger våra liv helt i händerna på ny teknik och ofta har det gått fel. Flyg, båt och tåg olyckor är inte ovanliga och till och med kärnkraftsolyckor så som Tjernobyl, Fukushima, Harrisburg och Forsmark händer med jämna mellanrum. Så jag låter bilen åka ner i ån p.g.a. tekniken..... och konsten.

 

 

Sökfasetter

Läs mer